29 d’agost del 2015

Pic de la Dona (2702) - Bastiments (2883), des de Vallter

Recorregut d'alta muntanya. Clàssica ruta des de l'estació de Vallter. No hi ha cap dificultat, s'accedeix al pic de la Dona pel coll de Merens i la portella de Mentet. Des del cim, es ressegueix la carena, passant pel puig de les Ombriagues, coll de la Geganta i coronem el cim de Bastiments. Baixarem fins el coll de la Marrana, i fins a Vallter

Sortida i arribada: Estació d'esquí de Vallter 2000.

Temps total: 7h20'   Sense parades: 4h50'    Ritme: Pausat

Dificultat: F - Fàcil (cap)   Esforç:  1/5

Distància:  11,41 kms.      Desnivell: +877 m.

Alçada mín.:  2140 m.      Alçada màx.:  2883 m.

Cims: Pic de la Dona (2702m), puig d'Ombriaga (2639m), pic de Bastiments (2883m).

De interès: Ull de Ter - naixement del riu Ter.

Acompanyants: Alícia.

Recomanacions:  Portar aigua, no hi ha cap punt per agafar-ne.

Mapa: Editorial Alpina, Puigmal, 1:25.000.

Aproximació: Des de Ripoll, capital de la comarca del Ripollès, agafar la carretera C-26, passat el poble de St.Joan de les Abadesses, es continua per la C-38 fins a Camprodon. Ens desviem a l'esquerra, per la GIV-5264, direcció Setcases. Es passa aquesta població i es continua carretera amunt fins els final, on hi ha un aparcament i l'estació d'esquí Vallter 2000.

Descripció:  Comencem el recorregut, a les 8:30 del matí, just per un sender que hi ha darrera el bar de l'estació d'esquí de Vallter 2000 (2140m). Primer amb suau pendent, després una mica més dreta, s'arriba al pla de la Portella.

Darrera el Gra de Fajol Petit i el Gra de Fajol.
Una mica més amunt, creuem un rierol, 20'. En aquest punt es pot seguir rierol amunt fins la Portella de Mentet o seguir el GR-11.6 fins la Portella de Morens (2382m) 35'. Vistes cap els cims de Coma Ermada, La Llosa i al fons, el Montseny.

Creuem el rierol, seguint el GR-11.6

Vistes des de la Portella de Morens.
Travessem un llom a ma esquerra, que ens portara fins la Portella de Mentet (2411m) 46'. Des d'aquí atacarem la carena, amb una pujada constant i camí molt fressat.

Portella de Mentet.
Passarem un primer ressalt rocós (2568m), i ja veiem el cim davant nostre,  només queda una dreta pujada fins assolir el pic de la Dona (2702m) 1h34'.

Passant el ressalt rocós, enfront el pic de la Dona.

Cim del pic de la Dona. Darrera els pics de Bastiments i Bacivers.
Des d'aquí, es davalla entre pastures fins el menut puig d'Ombriaga (2639m) 1h52'. Sense aturar-nos, resseguim la carena, fins el coll de la Geganta (2604). Des d'aquí hi ha un sender que en forta baixada, ens portaria a Vallter 2000.

Pic de Bastiments, des del coll de la Geganta.

Des del coll de la Geganta, mirada enrere, amb el puig d'Ombriaga i el pic de la Dona.
Deixem la baixada per un altre dia i marxem cap el pic, primer per terreny suau, i quan es comença a enfilar, el camí fa ziga-zagues, guanyant alçada ràpidament.

Tram costerut de l'aresta del pic de Bastiments.
Sense cap dificultat tècnica, ens portarà fins a la creu del pic de Bastiments, 3h07'.

Arribant a la creu de Bastiments.
Creu de Bastiments. Darrera el pic de la Dona, al fons el Canigó i a la dreta, el Costabona.
Sense aturar-nos, passem de llarg pel vèrtex geodèsic i arribem al piolet de Bastiments (2883m) 3h12'.

Cim de Bastiments (2883m) -Piolet-.
Les vistes des d'aquí, juntament amb el dia clar que hem ensopegat, fa les delícies de qualsevol persona, amb una càmera de fotos.

Vistes des del pic de Bastiments -piolet-.
Després de menjar i de contemplar el magnífic paisatge, tornem cap a la creu, per a efectuar el descens. Des d'aquí surt el camí de baixada.  Però abans farem la foto de rigor.

Creu de Bastiments.
Davallem per un camí sinuós, llom abaix, sempre amb el Gra de Fajol i el coll de la Marrana davant nostre, a la dreta la coma de Fresers i a l'esquerra la coma de Morens.

Pic de Gra de Fajol, amb el coll de la Marrana.
Un cop arribats al coll de la Marrana (2529m) 3h50', recuperem el GR-11, que ve de Núria.  En aquest coll hi ha un pal indicador.

Pal indicador en el coll de la Marrana.
Es gira a l'esquerra, en direcció al refugi d'Ulldeter o a Vallter 2000, efectuant el fort però curt descens, fins a assolir els prats.

Baixant del coll de la Marrana. Al fons el pic de la Dona.
En el prat, es suavitza el terreny, i al poc abandonarem el GR-11 per dirigir-nos, per un camí fressat i fitat, cap a l'esquerra. Trobarem el brollador d'Ull de Ter, naixement del riu Ter, amagat entre roques, gairebé davant del petit estany Fonedís, en una zona planera de pastura, 4h21'.

Brollador d'Ull de Ter, naixement del riu Ter. Aigua fresca per un dia càlid d'estiu.
Passem per davant de l'estany Fonedís i molt a prop de les restes de l'antic refugi d'Ulldeter, agafant primer una pista d'herba i després una de terra (pista d'esquí), que fent un parell de revolts en baixada, ens portarà fins l'estació de Vallter 2000 (2160m) 4h50'.

Baixada per la pista d'esquí. Ja es veu l'estació de Vallter 2000.

Pots veure el track del recorregut a Wikiloc.