21 de setembre del 2016

Nacientes de Marcos y Cordero

Itinerari de senderisme dins del bosc de Los Tilos, declarat en 1983 Reserva de la Biosfera per la UNESCO, visitant, per un espectacular recorregut ple de túnels i penya-segats, Los Nacientes de Marcos i Cordero, brolladors d'abundant aigua. El recorregut el podríem dividir en tres parts: Una primera fins el Naciente de Cordero molt suau i seguint una séquia; una segona pel recorregut dins del barranc envoltats d'un bosc de Laurisilva i forta pendent; i una tercera part per camí més amable, creuant un bosc de til·lers, fins el centre de visitants de Los Tilos.

Ruta circular: No.
Sortida:  Casa del Monte.
Arribada: Oficina informació / Centre de visitants de Los Tilos.
Temps total: 4h50'    Sense parades:  4h31'   Ritme: Pausat
Dificultat:  Fàcil      Esforç: 2/5.
Distància:  12,50 Km.       Desnivell: +256 m.  -1063 m.
Alçada mínima: 486 m.    Alçada màxima:  1448 m.
Fonts:  Brolladors de Marcos i brolladors de Cordero.
De interès: Zona declarada en 1983 Reserva Mundial de la biosfera per la UNESCO. Boscos de laurisilva, de Til·lers, pins canaris i falgueres.
Acompanyants: Alícia.
Recomanacions:  Porta impermeable, dins d'alguns túnels cau aigua. Llanterna o frontal obligatori, hi ha túnels de fins a 347 m. de llarg. Mitjons de recanvi. Preguntar per la meteorologia, en cas de mal temps i pluges, millor deixar-ho per un altre dia, pot resultar perillós.
Mapa: Editorial Freytag&berndt, La Palma, WK E2 1:30.000 (cast.-angl.-alem.).
Guia de senders: Desnivel Ediciones, La Palma y sus caminos. 2ªedic. jun-2011.
Aproximació: Des de Los Cancajos, zona turística i hotelera de l'illa, agafar la carretera LP-5 que ve de l'aeroport. Més endavant, s'enllaça amb la LP-2 fins a l'entrada de Sta.Cruz de La Palma, capital de l'illa. En una gran rotonda, girem cap a l'esquerra, seguint la LP-20, que fa de ronda, evitant entrar dins la població. Passats uns túnels, en una rotonda, es segueix cap a Puntallana per la LP-1. Seguint per aquesta carretera, travessem les poblacions de Puntallana i La Galga. Abans d'arribar a Los Sauces i de creuar per un llarg pont el barranc, en el barri de La Lomada, hi ha un trencall a l'esquerra. S'ha de seguir la carretera LP-31 direcció a Los Tilos (no cap a la Casa del Monte). Més endavant, un trencall a l'esquerra, ens porta fins a la petita caseta de informació, on hi ha aparcament. El centre de visitants de Los Tilos, queda a 400 m. En tots dos llocs, hi ha taxis.
Des d'aquest punt fins la Casa del Monte, el farem amb taxi, ja que la pista forestal que puja està en molt mal estat. El trajecte, de 50 min. aprox. val 15 eur per persona.
Servei de Taxi: Els taxi són 4x4 o furgonetes preparades. Sempre hi ha taxis des de les 9:00 h fins les 13:00 h, en època de forta afluència turística. La millor opció és contractar un els dies abans, així tindrem reservat un lloc en cas de molta gent. Sempre es muntarà primer en el taxi el que porta reserva, encara que arribi l'últim!. Telèfons de taxis:  Toño - 629-21-34-35, 922-45-17-75 o 922-41-60-70.
Senders a seguir:  PR-LP 6: Molt ben indicat, amb pals indicatius i pintura groga i blanca. S'ha de seguir en tot el recorregut, només s'abandona per pujar al mirador del Espigón Atravesado.

Descripció:  Com cada matí a l'illa de La Palma, el primer regal del dia és la sortida de sol.

Sortida de sol des de Los Cancajos, illa de La Palma.
Després de més d'hora i mitja d'espera en la caseta d'informació de Los Tilos, un taxi ens porta fins el punt d'inici, 50 minuts per una tortuosa i destralada pista forestal.
Un cop ens deixa a l'esplanada, tenim la Casa del Monte a un centenar de metres. La casa està tancada, però darrera hi ha taules, una aixeta i barbacoes, en bon estat i molt net.

Casa del Monte. Lloc d'estada per els constructors dels canals.
Iniciem la caminada en un pal indicador, seguint el PR-LP 6 per un camí amb una séquia amb aigua, a l'esquerra.

Indicadors cap els nacientes, seguint el PR-LP 6.

Inici del recorregut.
El itinerari no te cap pèrdua, s'ha de seguir la séquia, amb un desnivell de pujada gairebé imperceptible. A més, no trobarem cap trencall ni desviament que ens faci dubtar del camí a seguir.

Després de passar una zona més boscosa, s'obren les vistes cap a l'esquerra, amb un precipici cap el barranc del Agua. Hi ha una barana de fusta, per seguretat, encara que en un petit tram, aquesta ha desaparegut degut a alguna esllavissada.

Hi ha trams que s'ha d'anar amb molt de compte.
Més endavant ens trobem el primer dels tretze túnel, 7'. Obrim els frontals i cap a dins.

Entrada al primer túnel.
En l'interior, hi ha un petit espai per passar, la resta l'ocupa la séquia. S'ha de vigilar en tot moment de no colpejar-nos amb el sostre.

Interior del túnel 1. En tots compartirem espai amb la séquia.
Passat el túnel 2, es pot veure la grandària del barranc, amb predomini del pi canari.

Precipicis cap els barrancs de Marcos i de Cordero.
Més endavant, un nou túnel, el 3, 23', el més llarg de tots amb 347 m.

Entrada al túnel de més llargada, 347 metres, el túnel 3.
Hi ha racons més humits, on predominen les falgueres i la molsa, donant més vistositat a la senda.

En els trams més humits, abunden les falgueres.
Tot això sense deixar de creuar túnels.
Un cop travessem el túnel 9, 49', tenim vistes cap els nacientes de Marcos. Veurem  una paret negre, amb uns forats, que més endavant comprovem que és el famós túnel 12,...

La Caldera i barranc de Marcos.
...i caminant una mica més endavant, podem contemplar les cascades dels nacientes, amb la caldera que els envolta.

Per primer cop, es pot observar els nacientes de Marcos.
El final del túnel 11 és espectacular, sobretot vist des del començament del 12.

Final del túnel 11.
Ha arribat el moment d'entrar en el famós túnel 12, 1h02', 97 metres d'estretor, de foscor, de pluja constant, de passos baixos, d'equilibri en mig de la séquia. Fa força calor i decidim no posar-nos l'impermeable, a pèl!

Entrada al túnel 12. S'ha de fer equilibris per progressar.
La veritat és que... molt divertit, els pals ajuden molt a progressar, sobretot quan es va ajupit i necessites creuar a l'altre banda de la séquia. I sí, vam sortir molls, però amb més sensació de frescor que no de fredor.
A la sortida, ens trobem de front amb els nacientes de Marcos, 1h06', amb una gran paret rocosa, la caldera, que tanca el barranc de Marcos. El pendent s'accentua.

Arribada als nacientes de Marcos.

Nacientes de Marcos, brolladors naturals.
S'ha de pujar per unes escales tallades en la roca, amb una barana de seguretat. A l'esquerra, l'aigua baixa amb molta força per una séquia, també tallada en la roca. En aquest tram s'ha de prendre precaució, és fàcil de relliscar.

Pujada per les escales tallades a la roca.

Superant l'escala, darrera els brolladors.
Un cop superades les escales, ens trobem amb el mirador dels nacientes de Marcos, espectacular vista de la caldera que tanca aquest barranc.

Vista des del mirador dels nacientes de Marcos.
Per una estona perdem el corriol d'aigua, enfilem unes escales, superant un tram de muntanya. A dalt, tornem a trobar i seguir la séquia i abordar l'últim túnel del recorregut, 1h24', potser el més alt i més còmode de passar.

Interior del túnel 13, últim túnel dels nacientes.
En sortir del túnel, hem canviat de conca, ara tenim el barranc de Cordero i una espectacular caldera més oberta i fàcil d'observar. Cal dir que aquesta caldera i la de Marcos, formen una mateixa caldera, la gran caldera de Marcos y Cordero.
En els nacientes de Cordero, 1h35', hi ha una petita esplanada, on poder descansar i admirar la immensitat del paisatge.

Arribant als nacientes de Cordero.
No son tant espectaculars com els anteriors, però sí dignes de fer-hi una visita.

Nacientes de Cordero.

La manca de precipitació d'aquest any 2016, marca molt el cabdal de l'aigua d'aquests nacientes.
Després d'una petita pausa, toca baixar. Un corriol en mig de la vegetació ens porta fins la llera del barranc. Des de baix, admirables parets gegantines de la gran caldera de Marcos i Cordero.

Caldera de Cordero.
El recorregut pel barranc, és més lent i agònic, sortejant rocs i buscant el millor i més fàcil pas.

Llera del barranc de Cordero. Molta roca.
Quan el barranc es complica, el camí surt de la llera i passa per entre el bosc, per anar-ho a buscar més endavant.

Quan el barranc és intransitable, el camí l'evita per una o altre banda.
La llera del barranc de Cordero, també ens guarda racons meravellosos.

Tres fotos de la llera del barranc de Cordero. Roques, falgueres, humitat i frescor.
Més avall, en un senyal indicador, el camí abandona la llera del barranc cap a la dreta, 2h15'. En front veurem un pont, que creua el barranc per sobre. Ara el tenim a banda dreta.

Deixem el barranc i el creuem per un pont de fusta.
Després d'un tram de baixada, una curta pujada ens porta fins el mirador de los Espejos, 2h27', en un revolt del camí.  A partir d'aquí cap avall, el pi canari deixa pas al bosc de laurisilva, bosc més ombrívol i humit. En aquest punt, també és la unió de les conques de Marcos i de Cordero, formant un únic barranc, barranc del Agua.
La baixada és constant, passant per zones amb agraïda ombra.

Al passar unes petites cavitats, no gaire lluny ens trobem un pont, per on creuarem el barranc del Agua, 3h25'.

Tornem a creuar el barranc del Agua.
Superada una escala, el camí es torna més ample i planer, sense deixar de baixar en cap moment.

De camí cap a Los Tilos.
Trobem el desviament cap el mirador del Espigón Atravesado, 3h40'.

Escales que porten al mirador del Espigón Atravesado.
Per pujar, cal seguir unes escales, per un camí estret, amb un últim tram molt dret, fins arribar a un curt i estret ressalt de roca, molt aèria i amb baranes de seguretat, 3h43'. Bones vistes de la reserva natural de Los Tilos, encara que res a envejar a la gran caldera. El més espectacular del mirador, és on està ubicat.

Arribada dalt del mirador.

Vistes des de dalt del mirador. Muntanyes verdes amb profunds barrancs.
De tornada a la bifurcació del mirador, 3h46', seguim baixant, ara ja per una pista, en mig de grans til·lers.

El Tilo. Til·ler monumental.
Passem un túnel, que tornarem a necessitar del frontal. Una mica més avall, ens trobem la cadena que barra el pas a la pista per on baixen. Hem arribat a la caseta d'informació de Los Tilos, 4h31', lloc on tenim aparcat el cotxe i aquest matí hem agafat el taxi
Aquí comença i acaba el PR-LP 6 "Ruta de los Nacientes de Marcos y Cordero.

Per completar el dia, visitem les piscines naturals del Charco Azul, en la població de San Andres y Sauces.

Horari de pas a l'entrada dels túnels i longitud:
Túnel   1,  87 m,        7'
Túnel   9,  44 m.,     49'
Túnel 10,  58 m.,     55'
Túnel 11,  42 m.,     59'
Túnel 12,  97 m., 1h02'  ....Fins els nacientes de Marcos, 937 m. per túnels.
Túnel 13,139 m., 1h24'  ....Fins els nacientes de Cordero, 1075 m. per túnels.

Pots consultar el track del recorregut a wikiloc.

Dóna-li vida al blog, deixant  la teva opinió o comentari. Gràcies.