15 de setembre del 2016

Petròglifs El Paso: La Fajana i El Cementerio

Un recorregut molt curt, per veure dues zones on els Benahoaritas o auaritas, primers habitants de l'illa de La Palma, van deixar la seva empremta mitjançant uns gravats rupestres, els petròglifs, talladures en les pedres. Farem una visita al jaciment d'El Verde o d'El Cementerio i del Lomo de La Fajana.  Aquests són un dels millors conservats de tota l'illa.

Sortida i arribada:  Dipòsit d'aigua de la població d'El Paso.

Temps total: 36'    Sense parades:  31'     Ritme:  Pausat.

Dificultat: Molt fàcil       Esforç:  1/5.

Distància:  1,24 Km.          Desnivell: +70 m.

Alçada mínima:   551 m.    Alçada màxima:  620 m.

De interès: Jaciments petròglifs dels primers habitants de l'illa.

Acompanyants: Alícia.

Recomanacions:  Evitar dies de fortes pluges, ja que passem per un barranc per accedir al jaciment d'El Verde o del Cementerio.

Mapa: Editorial Freytag&berndt, La Palma, 1:30.000. (Castellà-anglès-alemany).

Aproximació: Des de Los Cancajos, zona turística i hotelera de l'illa, agafar la carretera LP-5 que ve de l'aeroport, direcció a Sta.Cruz. En una rotonda, seguir per la carretera LP-3 direcció Los Llanos de Aridane. Creuarem un llarg túnel, fins la població d'El Paso. Es gira cap el centre del poble -indicador- a la dreta, i al segon carrer, passat uns jardins, a l'esquerra, pel carrer Paso de Abajo. Seguir els indicadors i estar atents, ja que s'ha de girar cap a la dreta per un estret carrer. Si arribem a un semàfor, es que ens hem passat el carrer, llavors girar a la dreta, i seguir el carrer fins el final. El cents últims metres són de terra, apte per a tots els vehicles, fins a una petita esplanada, davant del dipòsit d'aigua. Hi ha un panell informatiu del recorregut.

Els Petròglifs: Són marques fetes sobre roques, ja sigui per picat, incisió o abrasió. Tenen moltes formes diferents: espirals, cercles, semicercles concèntrics, ... Hi ha moltes tesis sobre el seu significat. Les primeres apuntaven al culte a les fonts, a l'aigua o al sol. Altres apuntaven a llocs importants com fonts, llocs de pastura o ritus o plegaries per demanar pluja.

Descripció:  Seguirem la indicació del panell informatiu. Resseguim pel filat que tanca la depuradora d'aigua. El camí és molt clar, i sempre seguirem pel costat del barranc de Tenisca.

Després de deixar enrere el dipòsit d'aigua, es segueix el curs del barranc de Tenisca.
Bifurcació de camí, 5'. Primer visitem el jaciment d'El Verde o del Cementerio, així que seguirem de front, seguint el barranc.

Bifurcació del camí. A la dreta i seguint el barranc, jaciment d'El Cementerio. A l'esquerra, jaciment del Lomo de la Fajana.
No gaire lluny, ja podem veure el jaciment al fons del barranc.

Seguint pel barranc de Tenisca, enseguida es pot veure el jaciment.
Creuem per un pont el barranc, i ens trobem els petròglifs, 11'.

Jaciment dels petròglifs d'El Cementerio.
El jaciment d' El Cementerio, enclavat al fons del barranc de Tenisca, no és gaire gran. Es van descobrir l'any 1982, uns dies després dels del Lomo de La Fajana. Hi ha tretze panells gravats, que consten d'espirals, meandres i greques, i la majoria estan fet per "picada continua" i "picada més abrasió".

L'altre jaciment només està separat per uns cinc cent metres. Retornem a la bifurcació, 18', girem a la dreta, pel camí que puja, abandonant el barranc.
Hi ha una curta però dreta pujada. Un cop a dalt del llom, el terreny s'aplana fins el jaciment, 23'.

Arribant al jaciment del Lomo de la Fajana. Aquest està protegit amb unes tanques.
Aquests gravats estan protegits per una tanca de ferro, degut als intents d'espoliacions
El jaciment d'El Lomo de la Fajana, està situat a dalt del llom, sota unes roques, no és gaire gran però sí molt visible. Es va descobrir a principis de l'any 1982, va tenir un gran res en tota l'illa, el que va fer que molta gent anés a visitar-ho. Consta de dos panells fixos, un de 10 m2 i l'altre d'un m2. Els motius són: espirals, meandres, cruciformes radiats o soliformes (de formes solars), i petits cercles o ovals units tangencialment.

Alguns dels gravats del jaciment del Lomo de la Fajana.
Les vistes des d'aquest punt són àmplies, es veu la població de Los Llanos de Aridane, el barranc de Las Angustias i al fons l'oceà Atlàntic.

Grans vistes, des dels petròglifs del Lomo de la Fajana.
Després de la visita, desfem camí, fins l'aparcament, 31'. Des d'aquest punt, es pot identificar clarament el jaciment.

Des de l'aparcament, es pot veure el jaciment del Lomo de la Fajana. (Foto amb zoom).

Ruta recomanada: "Les petjades aborígens": Gravats rupestres de la Zarza i la Zarzita.
Itinerari PR-LP 9 i PR-LP 9.2.
Parque cultural de la Zarza y la Zarzita, La Mata (Garafía).
Desnivel Ediciones, La Palma y sus caminos. 2ªedic. jun-2011.

Pots donar vida al blog, deixant la teva opinió o comentari. Gràcies.