20 de setembre del 2016

Ruta de los Volcanes: Los Canarios-Far Fuencaliente

La "Ruta de los volcanes", és una de les més espectaculars i peculiars de l'illa de La Palma. Recorre tota la Cumbre Vieja (la part sud del Baston), rodejats de volcans, sorra i pedres volcàniques i pins canàris, de nord a sud. Degut al gran incendi d'aquest estiu (2016), tot el recorregut està tancat, a excepció del tram sud, des de la població de Los Canarios fins el far de Fuencaliente. Encara que és un tram curt, és d'obligada visita per a tots els que visitem l'illa, ascendint a dos volcans, el de San Antonio i el Teneguía i visita a les salines.

Ruta circular: No.
Sortida: Centre de visitants - Volcà San Antonio.
Arribada: Far de Fuencaliente
Temps total: 2h08'    Sense parades:  2h02'
Ritme: Volcà San Antonio: Lent.  GR-131 - Punta Fuencaliente: Ràpid/Trote.
Dificultat: Fàcil         Esforç:  1/5.
Distància:  8,60 Km.       Desnivell: + 145 m.   - 719 m.
Alçada mínima:   24 m.     Alçada màxima:  652 m.
Cims: Volcà San Antonio (654) i volcà Teneguía (439)
De interès: Centre de visitants-volcà de San Antonio: maquetes, vídeos, panells explicatius, reproduccions volcàniques, ... tot el que s'ha de saber sobre volcans, tant a l'illa de La Palma, a les illes Canàries com a la resta del món. La visita al centre 40' i el recorregut del volcà, uns 25'. Preu 5 € (2016). Si no s'entra en el centre, no es pot accedir al volcà San Antonio.
Les salines de Fuencaliente, el "jardín de la sal", amb un recorregut explicatiu de com produeixen la sal. Hi ha una botiga on poder comprar sal de tot tipus, entre d'altres coses.
El volcà de Teneguía, és declarat Monument Natural. L'última erupció va ser l'any 1971, on l'illa va guanyar una mica més de terreny, 2 km quadrats.
Acompanyants: Alícia pel volcà San Antonio, la resta en solitari.
Recomanacions:  Evitar dies de fort vent i si no és possible, anar ben abrigats, la sensació tèrmica baixa molt. Ens dies de calor, portar abundant aigua i protecció solar, tant crema com ulleres. Portar binocles, en dies clars, es poden observar les illes d'El Hierro i La Gomera.
Logística des del punt final fins a l'inici: L'autobús 203 Los Canarios-Faro, que fa la ruta des de la població de Los Canarios fins el far de Fuencaliente i tornada. Consulta els horaris de pas.  Una altra opció és el taxi, reserves i preus.
Mapa: Editorial Freytag&berndt, La Palma, 1:30.000. (Castellà-anglès-alemany).
Guia de senders: Desnivel Ediciones, La Palma y sus caminos. 2ªedic. jun-2011.
Aproximació: Des de Los Cancajos, zona turística i hotelera de l'illa, agafar la carretera LP-5 que va a l'aeroport. Deixar l'entrada de l'aeroport i seguir fins una rotonda. Des d'allà i per la carretera LP-205, anirem a parar a la carretera LP-2, direcció cap el sud, arribarem a la població de Los Canarios. Només entrar en el poble, trencall a l'esquerra, amb indicador, cap el "centro de visitantes volcan de San Antonio", on deixarem el cotxe una mica abans de l'entrada.

Descripció:  Iniciarem aquesta ruta en aquest punt, estalviant-nos gairebé un quilòmetre de recorregut pels carrers de Los Canarios.
Ho dividirem en dues parts: la primera entrant en el centre de visitants per accedir fins el volcà de San Antonio, única manera de poder-lo visitar, i la segona seguint els senyals del GR-131 Ruta de los Volcanes, una vegada fora del centre.

Des del centre de visitants, surt un camí que puja suaument, vorejant el volcà de San Antonio. En tot moment es pot veure la grandària del cràter amb pins canaris.

Cràter del volcà San Antonio, amb pins canaris dins.
És un recorregut curt, fins unes roques, on ja no es pot seguir més endavant, 13'.

Arribant al punt més alt, permès, del volcà San Antonio (632).
En aquest punt, a 632 m., no és el punt més alt del volcà, que està a 654 m.

El con volcànic continua, fins el cim del volcà (654).

Volcà San Antonio. Al fons, Los Canarios.
Des de dalt, tenim vistes cap els poblets de Los Quemados i Las Indias i la costa sud i sud-oest de l'illa

Las Indias, els hivernacles d'El Remo, far de Las Hoyas i Puerto Tazacorte amb El Time.
Especial atenció al volcà Teneguía i a la punta de Fuencaliente, amb les seves salines i el far.

El volcà Teneguía i la Punta de Fuencaliente, des del volcà San Antonio. Marcat en vermell el recorregut.
Si mirem cap el cràter, podem veure al fons la població de Los Canarios i la pineda cremada a tocar de les cases, provocat pel gran incendi que va haver-hi a principis d'estiu.

Cràter del volcà San Antonio, des del punt més alt. Darrera la població de Los Canarios.
Tornem fins la sortida del recinte del centre de visitants, pel mateix camí, 32'. Alícia marxa amb el cotxe fins el far, lloc on ens retrobarem.
Segueixo per la carretera, fins al pal indicador del GR-131, on giro pel trencall a l'esquerra.

Indicadors del GR-131 Ruta de los Volcanes.
El camí baixa, vorejant el recinte del centre de visitants. La sorra volcànica dificulta una mica el caminar. S'arriba a una baixada més pronunciada, amb una sèrie de ziga-zagues,

Baixada en ziga-zagues, per camí definit.
fins topar-me amb una pista, 41', que ve de Los Quemados. La segueixo cap a l'esquerra, m'acompanyarà una estona el SL-LP 112.

Cruïlla amb la pista, que porta des de Los Quemados fins a les proximitats del volcà Teneguía.
La pista voreja per la base el volcà de San Antonio. Em trobo el mirador del volcà Teneguía, a peu de pista, amb el recorregut per on passaré.

Volcà Teneguía, des d'un mirador arran de pista.
Més endavant, hi ha un trencall a la dreta, també per una pista ample, amb pals indicadors del GR-131, 57'. Aquí deixem de seguir el sender SL-LP 112.

Bifurcació de la pista. Seguir indicacions.
Es segueix per aquesta pista, fins que s'acaba. Continuo per un estret camí, en decidida direcció cap a la base del volcà.
Abans d'iniciar l'ascens, hi ha un trencall a l'esquerra, 1h09', per on el GR-131 porta fins el far de Fuencaliente,  abans però, pujaré al Teneguía.

Trencall del GR-131 cap a l'esquerra. Seguirem de front per ascendir al volcà Tineguía.
Un corriol esquiva el cràter, per guanyar alçada per la part esquerra. A mida que puja, es desdibuixa esquivant els rocs i formacions volcàniques, fins el llom de l'avantcim, amb olor a sofre.

Camí de pujada, entre roques volcàniques.

El camí, gairebé dalt de l'avantcim.
A partir d'aquí, es supera un estret tram que uneix l'avantcim fins el cim del volcà Teneguía (439), 1h20'.

Estreta carena des de l'avantcim fins el punt més alt del volcà Teneguía.
El cim és ample i hi ha una gran fita amb pedres volcàniques. Bones vistes cap el volcà San Antonio i les salines i far de Fuencaliente. En un dia clar, es pot veure l'illa d'El Hierro, però avui ...no.

Des del cim del volcà, bona vista cap el volcà San Antonio i el pic de Tablas.

Des del cim, la Punta de Fuencaliente, amb el far i les salines.
Ara, he de desfer el camí fins el trencall, on el GR-131 em portarà fins el far. En el trencall hi ha un pal indicador ben visible, 1h26'.

De tornada al trencall, seguir el GR-131, fins al far.
El camí va perdent alçada, molt ben definit, en mig de rocs volcànics. El descens és força ràpid amb l'extra de calor que desprèn el terra.

Camí de baixada, entre pedres i roques volcàniques.
A mida que avanço, el terreny rocós dóna pas a un terreny sorrenc i grisós, de pesat caminar.

Desert volcànic, al fons les salines.
Creu la carretera, 1h50', i la segueixo cap a la dreta un curt tram. Des d'aquí ja puc veure les salines i el far. El camí davalla directa, evitant les llaçades de la carretera.

Abandonem el tram de carretera, per baixar cap el far, seguint moltes marques.
En una de les últimes corbes del camí, ja tinc molt proper el destí final.

Ja està a prop el far, últimes corbes del camí.
Torno a travessar, per seguir un curt tram fins els peus del far de Fuencaliente, 2h02', final o inici del GR-131 "Ruta de los Volcanes".

Arribada al far de Fuencaliente, inici i final del GR-131.
És el punt més septentrional de l'illa, on és d'obligada visita les salines, en un petit recorregut temàtic. A més de les salines, hi ha la platja del Faro, un restaurant i una botiga de records i venda de sal de tot tipus.

Salines de Fuencaliente.

Salines de Fuencaliente. El color determina el tipus de sal final.
Des de la Punta de Fuencaliente, mirant cap el nord, podem veure els volcans de Teneguía i San Antonio, i cap el sud, la immensitat de l'oceà Atlàntic.

Mirada cap el nord, des de la Punta de Fuencaliente.
Em retrobo amb Alícia, que acaba de fer el circuit temàtic de les salines i és qui m'aporta les fotos de sal.
Recollim a una parella que ha fet tard a l'últim autobús i no tenen com tornar cap a Los Canarios, ....

Per veure el track del recorregut, entra a wikiloc.

Pots donar vida al blog, deixant la teva opinió o comentari. Gràcies.

1. Molt bona descripció Xavi.
    Fa uns any hi vaig voler anar i no ba ser possible.
    Ara l'illa ho està pasant malament. Espero poder anar-hi en un futur.

1. Quan vàrem anar nosaltres, estava prohibit realitzar la part de Cumbre Vieja degut al gran incendi que va haver un parell de mesos abans i només vaig poder fer aquest itinerari que he descrit.
      Tinc pendent tornar per realitzar tot el GR, de cap a peus, és espectacular!! I si no disposo de tants dies, el tram de Cumbre Vieja.