18 de març del 2017

Castell de Besora, des de Sta.Maria de Besora

La satisfacció de pujar fins dalt del turó del Castell de Besora, es que podem observar, tant els llunyans cims dels Pirineus, serra del Cadí-Moixeró, Ensija, Montseny,... com els més propers Bellmunt, Milany, Puigsacalm, Montgrony,... en un curt recorregut però intens des del poblet de Santa Maria de Besora. Les ruïnes del castell, donen una pinzellada d'història, dels temps d'en Guifré el Pilós.

Ruta circular: Sí, lineal.

Sortida i arribada: Santa Maria de Besora.

Temps total: 1h10'    Sense parades:  46'   Ritme:  Pausat.

Dificultat: Molt fàcil      Esforç: 1/5.

Distància:  2,52 km.      Desnivell: +163 m.

Alçada mínima:  863 m.     Alçada màxima:  1031 m.

Cims: Turó del castell de Besora (1031).

De interès: El castell de Besora i l'església de Santa Maria, reposen les seves ruïnes dalt d'un turó. Pertany a finals dels segle IX, en temps de Guifré el Pilós.
El turó del castell de Besora està inclòs en el llistat dels 100-cims de la FEEC.

Acompanyants: Alícia.

Recomanacions:  Escollir un dia solejat i clar, per tenir vistes àmplies i llunyanes des de dalt el turó.

Mapa: Editorial Alpina, Puigsacalm - Bellmunt, 1:25.000.

Aproximació: Des de Vic, capital comarcal d'Osona, agafar l'autovia C-17 direcció nord. Deixar-la en la sortida 81 "St.Quirze de Besora Sud". En el centre del poble, en una cruïlla amb semàfors, girar cap a la dreta, direcció Sta.Maria de Besora/Vidrà, per la carretera BV-5227. Arribats a Sta.Maria de Besora, el punt de sortida està a l'entrada al poble, abans d'arribar a l'església.

Descripció: Just a l'entrada del poble, hi ha un pal indicador per accedir fins el castell de Besora. Des d'aquí, ja es veu l'imponent silueta del turó on està enclavat el castell.

Des del punt d'inici, es pot veure el turó on descansa les restes del castell.
Seguim una pista, que creua uns prats i comença a pujar, seguint el cordal cap el turó. Trobarem indicadors vermells, que ens marcaran el camí.

Seguim la pista, amb indicadors cap el castell.
En una llaçada de la pista, deixem un ample camí herbat que trenca a la dreta. Continuem pujant, fins la cruïlla amb la carretera que porta a la casa rural, que ja la tenim molt a prop.

Cruïlla amb la carretera que porta al mas El Pla, sobre nostre.
Arribem a la zona d'El Pla, gran esplanada on està situat el Mas El Pla, 12', avui dia casa rural, zona de pastures amb una  bassa. El creuarem seguint la pista, que al final d'aquest pla, deixa pas a un camí.

Al final d'El Pla, la pista es transforma en camí.
Seguint els indicadors, arribem a una bassa més gran, on creuem una zona àrida on el camí és un xic dificultós de seguir, atents a les fites. Un cop superada aquesta curta zona, el camí fressat ens porta cap dins el bosc.

Després de la zona àrida, ens endinsem en el bosc.
Es comença a flanquejar el turó, guanyant ràpidament alçada, en mig d'un espès bosc.

Camí de pujada cap el castell de Besora, en mig de bosc.
Un seguit de siga-sagues, ens porten a sota mateix del castell.

Darrer tram de pujada, fins dalt del turó.
Un últim tram de pujada, fins a dalt, on les primeres ruïnes del castell ens donen la benvinguda, 27'.

Ruïnes del castell de Besora, i al fons, l'església de Santa Maria.
Les ruïnes més properes (mirant la foto de dalt), pertanyen al castell de Besora, datat de finals del segle IX. Les de més al fons, són de l'església de Sta. Maria, en procés de restauració.

Ruïnes de l'església de Santa Maria.
Dalt del turó, hi ha dos miradors amb panell informatiu dels cims que es poden veure
En la part més oriental trobarem les serres de Bellmunt, Milany, Sta.Magdalena, Llancers, Montseny i Puigsacalm.

La serra de Bellmunt.
Vistes cap a l'est, amb el Puigsacalm i el puig de Cubell.
Des d'aquí, per un corriol, pugem fins la part més alta del turó, a 1031 m. dominat per una alzina, on ens queda el poble de Sta.Maria de Besora als nostres peus i darrera la serra de Milany.

El poble de Sta. Maria de Besora. Darrera la serra de Milany.
L'església de Santa Maria, des de la part més alta del turó del castell de Besora.
Anem ara més cap l'oest, fins l'altre mirador. Des d'aquest es dominen les serres dels Rasos de Peguera, Ensija, Cadí, Moixeró, Montgrony, Cavallera, Bufadors i el Puigmal. Avui però, la calitja de l'última hora de la tarda, fa impossible veure moltes d'aquestes serres.

La serra dels Bufadors, al fons la serra de Montgrony i el Taga. En dies clars, es pot veure el Puigmal.
Retornem cap a la porta del castell, per iniciar la baixada, després d'haver estat 24' recorrent cada racó de les ruïnes i miradors.

Entrada al castell de Besora.
Desfem el camí de pujada. Les vistes tenen altres perspectives i encant, arribant a El Pla, 39'.

El Pla, amb el Mas El Pla, de baixada cap el poble.
Ràpidament desfem el tram de pista, fins a la població de Santa Maria de Besora, 46'.

Arribant a Santa Maria de Besora.

Aquest curt itinerari, és un bon complement per a la sortida de la Serra dels Bufadors i la del Salt del Mir.