18 de març del 2017

Els Bufadors de Beví - Turó Gran dels Bufadors (1006)

La serra dels Bufadors o de Beví, és d'aquelles poc conegudes, però que amaga una raconada verge, enigmàtica, misteriosa, de nans i follets, de tal bellesa que et deixa embadalit. En dies de ventada, el xiu-xiu del vent surt dels forats i recorre per les estretes escletxes de roca, en busca d'algun visitant, per deixar-lo atemorit. El recorregut, carener, per arribar-hi, també ens guarda bones vistes, encara que el punt més alt de la serra, el turó Gran dels Bufadors, queda un xic tapat pels arbres cimers.

Sortida i arribada:  Coll de Beví.
Temps total: 2h32'   Sense parades: 2h14'   Ritme:  Pausat.
Dificultat:  Fàcil     Esforç:  1/5.
Distància: 5,35 km.     Desnivell:  +226 m.
Alçada mínima: 824 m.      Alçada màxima: 1006 m.
Cims:  Turó Gros dels Bufadors (1006).
De interès: Els bufadors, són escletxes o forats en la roca, per on circula l'aire. En dies de fort vent, es poden escoltar els xiulets com surten dels forats. Aquesta zona, està rodejada d'un bosc verge, "encantat".
Acompanyants: Alícia.
Repetició del recorregut: El 25-10-2014. En aquesta ressenya es barregen fotografies de les dues visites, assenyalant amb 2014-... les fotos de la data anterior.
Recomanacions:  El recorregut no està marcat, encara que el sender és força fressat, en la zona dels bufadors, hem d'estar atents a no desviar-nos. Si es fa el recorregut per la carena, hi ha un petit tram un xic exposat i aeri, però sense cap dificultat. Sembla que hi ha en projecte el PR-C 214, a data del 18-3-17, han col·locat alguns pals indicadors però no hi ha cap senyal groc i blanc.
Mapa: Editorial Alpina, Puigsacalm-Bellmunt, 1:25.000.

Aproximació:  Des de Vic, capital comarcal d'Osona, agafar l'autovia C-17 direcció nord. Deixar-la en la sortida 81 "St.Quirze de Besora Sud". En el centre del poble, en una cruïlla amb semàfors, girar cap a la dreta, direcció Sta.Maria de Besora/Vidrà, per la carretera BV-5227. Arribats a Sta.Maria de Besora, gairebé creuat el poble, a ma esquerra surt una pista cimentada, amb indicador "Llaers/Ripoll". Prenem aquesta, fins el coll de Beví, on trobarem un pal indicador "Els Bufadors". Si no trobem lloc per aparcar, una mica més endavant o enrere, hi ha unes petites esplanades a la vora de la carretera.

Descripció:  Des del coll de Beví (918), seguim les indicacions "Bufadors", per un ample camí que s'endinsa en el bosc.

Coll de Beví amb el pal indicador cap els Bufadors.
En una bifurcació, a pocs metres de la sortida, 2', girem cap a l'esquerra, en una petita clariana, i tot seguit, segui un corriol que trenca a la dreta, en pujada,  que s'endinsa en el bosc.

Trencall a la dreta, pel camí carener.
A partir d'aquí sempre seguirem per dalt de la carena, envoltats de bosc.

Fins a superar el primer turó, hi ha una pujada sostinguda.
Trobem una bifurcació del camí. Tots dos van a parar al mateix lloc. Escollim el de la dreta, que puja per la carena, mentre que l'altre, tendeix a planejar.
D'inici, sempre pujarem, en més o menys inclinació.

Carenant, alternant trams per dins el bosc amb clarianes cap el sud.
Anirem alternant les vistes a ambdós vessants, amb el castell i ermita de Sant Bartomeu i darrera, el Taga, mirant cap el nord i el castell de Besora cap el sud.

2014-Castell i església de Sant Bartomeu de Llaés. Darrera, al fons, el Taga.
Superat el primer turó, el terreny es torna un trenca-cames. Primer una forta baixada, per després anar alternant-les amb pujades, curtes però dretes.

El bosc, principalment de boixos, roures i alzines.
Sobre unes roques, improvisat mirador cap el vessant sud, amb el castell de Besora, el turó xic de Beví i el serrat de la Socarrada.

2014-Excel·lent mirador sobre una roca, cap el vessant sud.
Deixem la carena, fem un flanqueig per la part sud, en terreny un xic esposat. Davant ja tenim el turó Gran dels Bufadors, sostre d'aquesta serra, al fons, la serra d'Ensija i els Rasos de Peguera.

El turó Gran dels Bufadors. Al fons, les serres dels Rasos de Peguera i d'Ensija.
Davallem, fins un petit coll, per tornar a enfilar-nos. A mida que ens apropem al turó Gran dels Bufadors, podem veure la vertical paret rocosa que forma els cingles de Beví.

El turó Gran dels Bufadors, amb els cingles de Beví en el vessant sud.
Mica en mica ens anem allunyant de la carena cap el cantó nord, en mig d'un bosc espès de boixos, alzines i roures, guanyant alçada ràpidament.

2014-Camí carener, envoltat de boixos, roures i alzines.
Tot just abans que el camí comença a davallar, amb unes roques al mig del camí, surt el corriol, a ma esquerra, per pujar fins el cim del turó, 34'.

Punt on hi ha el trencall, a l'esquerra, on un corriol puja fins dalt del turó Gran dels Bufadors.
Aquest corriol va pujant en diagonal cap a l'esquerra, fins que ja gairebé a dalt, fa un gir a la dreta i supera el tram final rocós, fins dalt del turó Gran dels Bufadors (1006), 38'. Cal dir que aquest corriol és molt intuïtiu encara que no està gaire fressat.

Amb l'ajuda de les mans, es puja fins el cim del turó Gran dels Bufadors.

2014-Cim del turó Gran dels Bufadors (1006).
El cim és una roca plana, separada d'una altra més baixa per una esquerda. Les vistes cap el nord i l'est són tapades per les alzines cimeres, tenint les millors i espectaculars cap a l'oest, amb el cordal occidental de la serra dels Bufadors, Rasos de Peguera, serra d'Ensija, les "banyes" del Pedraforca, Cadí-Moixeró, ...

Vistes des del cim del turó Gran dels Bufadors, cap a l'oest.
Baixem pel mateix corriol de pujada. Un cop trobat el camí carener, iniciem la baixada. Enseguida trobem un ressalt rocós a ma esquerra del camí.

Ressalt rocós, penjat en la cinglera.
Des d'aquí es pot veure el proper turó Gran dels Bufadors.

Turó Gran dels Bufadors, des del ressalt rocós.
I mirant cap el nord, els Pirineus, amb el Puigmal com a cim més significatiu.

Els Pirineus, amb el Puigmal al costat dret del tronc.
La baixada s'intensifica, resseguint la carena, ara més "afilada". Els rocs que ens trobem a l'esquerra, són l'inici del gran estimball dels cingles de Beví, si ens avoquem, les vistes són de vertigen! Aquí trobem alguna pintada de color verd.

Baixant arran de cinglera. A l'altre costat de les roques, hi ha el precipici.

2014-Baixant cap el collet dels Bufadors, trobem punts verds.
Arribem al collet dels Bufadors (948), 55'. El camí deixa la carena, i davalla per la vessant nord de la serra.

Collet dels Bufadors (948).
Mica en mica, ens allunyem de la carena, i ens endinsem en el bosc.

2014-El bosc, en el vessant nord de la serra, camí cap els Bufadors.
La claror del dia, dóna pas a la foscor. Un bosc verge ens envolta i ens condueix cap els Bufadors.

Inici dels Bufadors, primers forats, en mig d'un paisatge de fades.
Un tapís de fulles amaguen el camí, un tapís de molsa amaguen les roques. La direcció a seguir, sempre de front, a ambdós costats, hi ha parets de roca.

2014-El camí segueix al fons de grans parets de roca.
A cada passa que donem, un paisatge més meravellós. Un primer forat, ens dóna la benvinguda. Davant, la porta d'entrada al món verge, màgic i enigmàtic dels bufadors.

2014-La vegetació ho tapa gairebé tot. El camí és molt fàcil de seguir, encara que sembli el contrari.
Creuada l'entrada, s'arriba a la gran "plaça" dels bufadors. Des d'aquí es pot recorre, forat a forat, escletxa a escletxa, el laberíntic món dels bufadors. Les imatges valen més que mil paraules, així que callo durant una estona. El temps en recorre aquest lloc no el comptabilitzo.

(A excepció de la primera foto, la resta són de l'any 2014)
Després de recorre cada racó, amb molta pausa, gaudint d'un lloc de pau i tranquil·litat, seguim el camí, amb marques de pintura vermella, desitjant que durant anys i anys, això és conservi com ho hem trobat avui.

Tram final dels bufadors, mirant enrere.
Deixem enrere els últims forats, per un sender estret en mig d'un bosc tancat, en suau baixada. Aquest va a donar a un camí més ample, 1h22'. En aquest punt, a finals de l'any 2014, hi havia un panell, on explicava els fenòmens dels forats dels Bufadors, malauradament avui ja no hi és.

2014-Enllaç amb el camí. Un panell informatiu sobre Els Bufadors.
Seguirem cap a l'esquerra (de front segons venim), el bosc s'ha convertit en una fageda, que comença a treure els primers brots verds.

Camí en mig d'una fageda.
Avancem en suau pujada, fins topar amb un nou camí, molt més ample, 1h28'. Hi ha un pal senyalitzador, indicant cap els bufadors pel PR-C 214 (aquest PR encara no està operatiu del tot)

Enllaç amb un nou camí. Hi ha un pal indicador PR-C 214.
Seguint aquest camí, més endavant es converteix en una pista, un xic atrotinada, fins una cruïlla de pistes, 1h33', amb un pal indicador (en aquest també s'han afegit nous indicadors del PR-C 214).

Cruïlla de pistes: seguim cap el coll de Beví Gros, a l'esquerra.
Per tornar al punt d'inici, s'ha de seguir cap a "Collada del Beví Gros". Resseguim la serra, en direcció contraria a la que portàvem i per la base, seguint una pista en bon estat, el camí de Sant Moí als Ferrers, per terreny molt planer.
A l'esquerra, ens quedarà la serra dels Bufadors, amb els cingles de Beví en primer terme.

Tram occidental de la serra dels Bufadors, amb els cingles de Beví.
i a la dreta, prats de conreu i pastures.

Pastures a banda dreta de la pista. Es veu la casa de Beví Xic i al fons el castell de Besora, dalt del turó.
La collada del Beví Gros (853), 1h50', està marcada per un pal indicador molt a prop de la pista. Ben bé, la collada es troba un centenar de metres més a la dreta des d'on està situat el pal indicador, seguint la pista ...no cal arribar-s'hi.

Collada de Beví Gros (853), darrera sobresurt el turó Gran dels Bufadors.
Seguim per la monòtona pista. Per sort, enseguida queda tapada pels arbres dels vorals, gaudint d'una mica d'ombra.

Les pastures del Pla del Roure Gros.
Es passa una tanca pel bestiar i es travessa el Pla del Roure Gros, fins arribar a la pista cimentada, 2h10'. Hi ha un complet pal indicatiu amb moltes direccions, nosaltres cap a Ripoll.

Cruïlla amb la pista cimentada. Pal indicador, seguim cap a Ripoll.
Només cal seguir la carretera, cap a l'esquerra, fins el proper coll de Beví (918), 2h14', on hem deixat aparcat el cotxe.

Ja en el cotxe, abans d'arribar al poble de Santa Maria de Besora, hi ha una excel·lent vista integral de la serra dels Bufadors, serra que hem recorregut de punta a punta.

Serra dels Bufadors, des de prop de Sta.Maria de Besora.

Es pot completar la jornada, amb dues caminades curtes però molt espectaculars: la pujada al castell de Besora des de Sta.Maria de Besora i la visita al molí i al salt del Mir, des del veïnat del Mir. Totes dues excursions, detallades en el blog.

1. Un parell de fotografies han estat escollides per la revista "La Tribu - AFA Balandrau", de Girona, per a il·lustrar la sortida de muntanya als Bufadors de Beví. La pots veure en el següent enllaç: