10 de juny del 2017

Miranda de Santa Magdalena - Albarda Castellana - Miranda de Sant Jeroni

Des de la població de Monistrol de Montserrat, inicio el recorregut cap el camí Nou de Sant Jeroni, per la Drecera dels Tres Quarts, les Escales dels Pobres, l'ermita de Santa Anna i el camí que porta fins el funicular de Sant Jeroni, amb gran desnivell. Resseguint el camí Nou, aniré trobant els desviaments per pujar a aquest tres grans miradors de Montserrat. Aquest itinerari ben bé és podria dir "Les Mirandes del camí Nou de Sant Jeroni", balconades on veurem aquesta serralada des de "l'aire", de punta a punta.

Sortida i arribada:  Plaça de la Font Gran, Monistrol de Montserrat.
Temps total:  6h28'   Sense parades:  5h06'    Ritme: Ràpid.
Dificultat: Fàcil    Esforç: 2/5.
Distància:  17,85 Km.    Desnivell:  +1261 m.
Alçada mínima:  156 m.    Alçada màxima:  1237 m.
Cims:  Miranda de Santa Magdalena (1132), Albarda Castellana (1177) i Miranda de Sant Jeroni (1237).
De interès: Aquest tres miradors, són punts estratègics per a obtenir unes vistes àmplies i majestuoses de la vessant oriental de la serra de Montserrat.
Acompanyants:  En solitari.
Recomanacions:  Passat el Monestir, no hi ha cap punt per abastir-nos d'aigua.
Mapa:  Editorial Alpina, Montserrat, 1:25.000. Aquest full conté en la part del darrere, un mapa a escala 1:5.000.
Web:  "Tot Montserrat", pàgina amb tota la informació sobre la muntanya de Montserrat: Regions, balmes, agulles, fonts, flora i fauna, ... Informació del nom de les agulles extreta d'aquesta web.
Aproximació: Des de Terrassa, co-capital del Vallès Occidental, agafar la carretera C-58, un cop s'arriba a la bifurcació cap a Manresa, seguir a l'esquerra per la C-55. Creuem el poble de Monistrol de Montserrat, tot just a la sortida, girar a la dreta, per la BP-1121, carretera que porta fins el Monestir. Enseguida trobarem un carrer que baixa amb un petit aparcament a l'esquerra. Si no hi ha lloc, uns metres més endavant, trobarem la plaça de la Font Gran amb força lloc per aparcar.
Des de Manresa, capital comarcal del Bages, agafar la carretera C-55, fins la població de Monistrol de Montserrat.  A partir d'aquí seguir el mateix itinerari que des de Terrassa.

Descripció:  Amb marques del GR-96, verdes i vermelles, es surt de la plaça per unes escales. Un camí puja fins la carretera. Cal baixar uns metres a l'esquerra, fins trobar un trencall en pujada, a la dreta, amb senyals força visibles. Després de seguir un tram suau, passat el mas de Can Rasqueta, el camí guanya inclinació, per terreny amb poca vegetació.

Des de Can Rasqueta, pujada cap el camí de les Aigües.
Un cop a dalt, enllaço amb el camí de les Aigües, 14'. Segueixo l'ample pista cap a l'esquerra, fins la bifurcació de la Drecera dels Tres Quarts, 19'. Aquesta drecera guanya ràpidament alçada.
Travesso el torrent de la Font del Boix, 29', i després d'un parell de llaçades, el camí es torna més planer. Arribat a la bifurcació amb pal indicador, 51', giro a la dreta, cap el Monestir, seguint un tub d'aigua.
Passades unes escales amb un munt de giravoltes, enllaço amb el camí encimentat de la Santa Cova. Enseguida em planto a l'esplanada davant de les Cel·les de Montserrat, 1h12'.
(Aquest tram del recorregut està més detallat en l'entrada del blog "Monistrol de Montserrat - Monestir - Miranda de Sant Jeroni (1237)", pots consultar-ho).

Arribant al Monestir de Montserrat.
Deixo enrere el Monestir, per les escales al costat dels jardins de l'Abat Oliba. Més endavant, començo a pujar per les escales dels Pobres, on ràpidament guanyo alçada, graó rere graó, fins a la Plaça de Santa Anna, 1h30'.

Plaça de Santa Anna.
Segueixo de front, i uns metres més endavant, trenco cap a l'esquerra. Passo per davant de les restes de l'ermita de Santa Anna
Seguint aquest camí, passat un curt tram de baixada, és una pujada suau i agradable, que porta cap el funicular de Sant Jeroni - Pla de les Taràntules

Roques de la regió de Sant Salvador.
Abans d'arribar al funicular, enllaço amb el camí Nou de Sant Jeroni, amb pal indicador, 1h48'. Des d'aquí ja puc veure les Magdalenes molt a prop.

Enllaç amb el camí Nou de Sant Jeroni, molt a prop del Pla de les Taràntules i del funicular.
Segueixo cap a la dreta, per l'ample i molt ben condicionat camí Nou de Sant Jeroni.
Després de creuar la Gorra Marinera per la roca nua, amb una barana, s'ha d'estar atents a un trencall a ma esquerra, amb pal indicador, "Ermita de Sta.Magdalena, 20' ", 2h00'.

Desviament cap a l'ermita i la miranda de Santa Magdalena.
Un camí força fressat i estret, va guanyant alçada fent giravoltes. Més endavant, pujo per l'escala de Jacob, força malmesa.

Inici de les escales de Jacob, força malmeses.
Trobo una bifurcació, si continuo de front, arribaré a l'ermita de Sant Onofre; cap a la dreta i en pujada, enseguida arribo a l'ermita de Santa Magdalena (millor dit, les restes), 2h09'. Encara es pot veure algun mur de pedra, dipòsits d'aigua i poca cosa més.

Restes de l'ermita de Santa Magdalena.
Segueixo cap a munt, per corriol, fins arribar a dalt de la miranda de Santa Magdalena (1132), 2h15'.
El tram des de l'ermita fins a la miranda és espectacular, amb vistes cap a l'Elefant i sobretot cap a les agulles de la Magdalena superior i la Gorra Frígia. També cal destacar, la Mola de Sant Llorenç del Munt, darrera el Montseny i en l'altre vessant, el Baix Llobregat, amb la serra de Collserola amb el seu punt més alt, el Tibidabo.

Miranda de Santa Magdalena (1132).
La Gorra Frígia, la Magdalena Superior, l'Elefant i la Mòmia.
Cims dels sectors de Montgròs, els Ecos, l'Albarda i Sant Jeroni.
La regió d'Agulles, extrem més occidental de Montserrat.
Després de gaudir de les vistes, i haver observat bé els propers objectius del dia, toca baixar. Desfer camí fins a tornar a enllaçar amb el camí Nou de Sant Jeroni, 2h22.
Continuo cap a l'esquerra, direcció Sant Jeroni. Passat l'espectacular pas per la barana de la Gorra Frígia i el Trencabarrals amb el monestir a baix de la muntanya, es pot visitar un mirador, pujant unes escales a ma esquerra. Val la pena parar-se uns instants i contemplar tant meravellós paisatge.

Vistes cap el nord-oest des de la miranda de Sta.Magdalena.
El camí passa gairebé per dalt de la carena de la serra de l'Alzina de les Paparres, sense gran desnivell, amb vista cap el Cavall Bernat, la roca de les Onze i les roques de la serra dels Patriarques.

Camí Nou de Sant Jeroni, de camí cap a l'Albarda Castellana.
Es deixa a la dreta el trencall del camí Vell de Sant Jeroni, 2h50' que em portaria cap el Monestir, per seguir per l'encimentat i graonat camí, ara amb un pendent més aguditzat.

Cruïlla amb el camí Vell de Sant Jeroni. Darrere les roques del serrat dels Patriarques i la roca de les Onze.
Un cop dins el bosc, trobo el trencall a l'esquerra, del camí dels Francesos, 2h58', marcat amb un pal indicador i marques grogues i blaves.

Trencall del camí dels Francesos.
Camí de contínua pujada, fressat i sense cap pèrdua. Ep! al poc de començar, hi ha una bifurcació, no s'ha de seguir de front, el caminet gira a la dreta!
Després d'unes marrades, arribo al coll de Les Pinasses (1139), 3h02'. Ara segueixo cap a l'esquerra, on ja puc veure el proper objectiu.

Coll de Les Pinasses (1139), darrera la roca cimera de l'Albarda Castellana.
Segueixo pintades blaves. Al trobar-me de front amb un mur de roca, l'itinerari avança per l'esquerra. Després d'una curta i inclinada pujada, es supera un ressalt rocós amb una corda, gens complicat. Un cop dalt de la roca, sense cap dificultat, s'arriba al punt més alt de l'Albarda Castellana (1177), 3h07', sostre comarcal del Baix Llobregat.

L'Albarda Castellana (1177).
Excel·lent mirador cap a totes bandes, es pot recorre l'allargada roca cimera en busca de la millor perspectiva:
El Montgròs i la regió dels Ecos,

La Miranda de Sant Jeroni,

El serrat dels Patriarques, la roca de les Onze i el Cavall Bernat, amb La Mola, el Montcau, Matagalls, turó de l'Home i les Agudes al fons,

La regió de Sant Salvador, amb els Flautats,

La regió de les Magdalenes, amb la miranda de Sta.Magdalena, que acabo de pujar,

I una esplèndida vista global de la vessant sud-est de la serra de Montserrat, tallada per la meitat pel torrent de Santa Maria.

Desfaig camí, fins el coll de Les Pinasses (1139), 3h11'. En aquesta cruïlla de camins, segueixo de front. Després d'una curta pujada, em retrobo amb el camí de Sant Jeroni.
Cap a l'esquerra. Enseguida comencen els graons i el tram més pendent i airós de l'ascensió, guiat per una barana de seguretat.

Tram de pujada cap a la Miranda de Sant Jeroni.
Passats no sé quants graons, arribo a la miranda de Sant Jeroni (1237), 3h22', punt culminant de la serra de Montserrat.

Miranda de Sant Jeroni (1237). En primer terme l'Albarda Castellana i darrere, la miranda de Sta.Magdalena.
Només queda una regió per veure, des d'aquí dalt i darrere dels Ecos, es poden veure els Frares Encantats i més lluny, algunes de les roques de la regió d'Agulles.

Regió dels Ecos i dels Frares Encantats.
Així doncs, avui he pogut gaudir gairebé de tota la serra de Montserrat, a vista d'ocell!!.
No queda altra que desfer camí, tornant a baixar l'espectacular i airosa escala.

Descens des de la miranda de Sant Jeroni, amb l'Albarda Castellana, el Camell i al fons, el Baix Llobregat.
Seguint l'ample camí, passo per davant de l'ermita de Sant Jeroni, 3h28. En front de l'ermita, el camí continua baixant. Torno a passar pel trencall del camí dels Francesos, aquest cop tiro de llarg.
En el trencall del camí Vell de Sant Jeroni, 3h37',  giro a l'esquerra, per seguir-lo. Després d'unes escales, s'interna en el bosc, tot seguint el torrent de Santa Maria, ...s'agraeix la frescor en un dia tant càlid com aquest.

Camí Vell de Sant Jeroni.
Travesso el torrent en el Pla dels Ocells (930), 3h56'. Seguint de front, i després de superar un tram de pujada per la base de la Panxa del Bisbe, es baixa cap a la plaça de Santa Anna (895), 4h04'.

Baixant pel camí Vell de St.Jeroni, amb l'ermita de Sta.Anna al centre i el marcat torrent de Santa Maria.
Segueixo les indicacions cap el monestir, baixant per les escales dels Pobres. Travesso el Pas dels Francesos, 4h07', i continuo baixant, graó a graó. Deixades enrere les escales, el camí segueix vora el torrent.

Arribant al monestir, després de baixar les escales dels Pobres.
Passat el bosc, ja veig el complex turístic del Monestir davant meu, arribant a la plaça de l'Abat Oliba, davant les cel·les, 4h15'.
Des d'aquest punt fins el final, seguiré el mateix itinerari que el de la pujada.
A tocar del cremallera,  baixo per unes escales, inici del camí de la Santa Cova. En una bifurcació, abandono aquest camí encimentat, per seguir de front, amb senyals del GR-96.

La conca del Llobregat, amb la serra de Collserola al fons.
Desfaig el sinuós tram de les escales amb el tub d'aigua, fins la bifurcació de camins, amb pal indicador. Aquí trenco a l'esquerra, per agafar la drecera dels Tres Quarts, 4h29'.
El primer tram de pendent és molt suau. Vista privilegiada de la població de Monistrol i els seus voltants.

Monistrol de Montserrat, des de la drecera dels Tres Quarts.
Un cop arribat al torrent de la Font del Boix, 4h45', el desnivell s'intensifica, fins a enllaçar amb el camí de les Aigües, 4h52'.

Confluència de la drecera dels Tres Quarts amb el camí de les Aigües.
Cap a l'esquerra, enseguida trobo el trencall amb la pintada del GR, que davalla  fort,...

Baixada des del camí de les Aigües cap a Monistrol de Montserrat.
...fins l'entrada a Monistrol de Montserrat, just davant de la Font Gran, 5h06', punt d'inici i final d'aquesta "mirandada".

Font Gran, en la plaça del mateix nom, a Monistrol de Montserrat.
En aquest itinerari, he trepitjat tres regions: Sant Salvador, les Magdalenes i Sant Jeroni i he pogut gaudir de les roques, a part d'aquestes tres regions, de les d'Agulles, dels Ecos i dels Frares Encantats, les sis regions de que consta la serra de Montserrat.

Part d'aquest recorregut, des de Monistrol fins l'ermita de Sant Jeroni, està descrit en una altra entrada d'aquest blog, amb més fotos i detall. Si estas interessat, ho pots consultar.

Dóna vida al blog, deixant la teva opinió o comentari, gràcies.