19 de juliol del 2017

Estanys de la Pera: Pic Monturull (2759) - Tossal de la Truita o Perafita (2752)

Una de les rutes clàssiques de l'Alta Cerdanya, l'accés als estanys de la Pera i fer la circular passant pels dos cims que tanquen aquest circ, el pic de Monturull i el tossal de la Truita, fronterers amb Andorra. La possibilitat de pernoctar en el refugi, obre un gran ventall de rutes i travessies, per admirar aquesta bella raconada.

Ruta circular:  No.
Sortida: Refugi i àrea d'esbarjo de les Pollineres.
Arribada: Refugi dels Estanys de la Pera.
Temps total: 6h03'   Sense parades: 4h21'    Ritme:  Pausat.
Dificultat:  Fàcil     Esforç: 1/5.
Distància:  9,49 Km.     Desnivell:  +826 m.
Alçada mínima: 2127 m.    Alçada màxima: 2760 m.
Cims:  Pic Monturull o Torre dels Soldats (2759) i Tossal de la Truita o pic de Perafita (2752).
De interès: L'excel·lent cuina que serveix el refugi dels Estanys de la Pera, confeccionats, cuinats i servits per la guarda del refugi, la Genni, menjars amb un toc italià d'alta cuina! A més dels àpats, és un refugi molt acollidor, amb tots els serveis: aigua calenta, dutxes, mantes, dinars i begudes, wifi, i el més important, l'amabilitat i l'esperit muntanyenc. Consultes i reserves a internet.
Acompanyants: Alícia.
Recomanacions: Amb neu o glaç, la baixada del pic de Monturull pot esser molt delicada. En dies de forta calor, protecció solar: barret o gorra, crema i ulleres.
Mapa:  Editorial Alpina, Cerdanya, escala 1:50.000.
Aproximació: Tots tres recorreguts conflueixen en el poble de Martinet.
Des de Berga, capital del Berguedà, agafar la carretera C-16 i travessar el túnel del Cadí. Es segueixen indicacions cap a Bellver de Cerdanya, on enllacem amb la carretera N-260 fins a Martinet.
Des de Puigcerdà, capital de la Cerdanya, agafar la carretera N-260, passarem els pobles de Bolvir, Bellver de Cerdanya i arribarem a Martinet.
Des de la Seu d'Urgell, agafem la carretera N-260 direcció Puigcerdà, fins a trobar el poble de Martinet.
Des de Martinet, cal agafar la carretera LV-4036, que s'enfila muntanya amunt. Abans d'arribar a Lles, hi ha una bifurcació direcció a Arànser. Es creua aquest petit poble, en busca de l'estació d'esquí nòrdic d'Arànser. A partir de l'estació, una pista apte per a tot tipus de turisme (2017), ens porta fins al refugi i àrea d'esbarjo de les Pollineres, on hi ha una esplanada per aparcar el vehicle. En temporada hivernal, la pista queda tallada degut a la pràctica de l'esquí nòrdic.

Descripció:  Des de l'àrea recreativa de les Pollineres, hi ha un indicador per arribar al refugi dels Estanys de la Pera per camí, deixant de banda la monòtona pista.

Indicacions dels itineraris des del refugi de les Pollineres.
El pendent és molt suau. S'alternen tram de bosc amb prats, sempre amb marques grogues amb el número del recorregut i alguna pintada vermella i blanca, ja que aquest tram pertany a una variant, el GR-11.10. En el primer tram, es creua varies vegades la pista.

Entrant en el bosc, amb marques grogues.
En tot el recorregut cap el refugi, trobarem una magnífica catifa verda.
Arribats a una petita cascada, el terreny es torna més dret, guanyant alçada ràpidament.

Cascada d'aigua. A partir d'aquí, el camí guanya pendent.
Fins arribar a peu de pista. Enseguida el GR gira cap a la dreta, en busca del refugi. Per veure l'estany Petit de la Pera, no deixem la pista.
Enseguida davant nostre, apareix l'estany Petit de la Pera, 34'.

Estany petit de la Pera, darrera, el tossal de la Truita.
Un cop deixat enrere l'estany, hi ha una drecera que puja, cap a l'esquerra, fins la llaçada de la pista que hi ha més amunt. Just en la corba, seguirem de front per una nova drecera que ens porta fins el refugi dels Estanys de la Pera, 42'. A partir d'aquí, deixarem el GR i les marques grogues.

Refugi dels Estanys de la Pera.
Acabat un petit ruixat, baixem per la pista, fins la corba, on trobarem indicacions i un camí que trenca a la dreta.

Desviament cap l'estany Gran de la Pera.
Enseguida ens trobem de cara l'estany gran de la Pera, 49', capficat en un racó de gran bellesa salvatge.

Estany Gran de la Pera. Al fons, el pic de Monturull.
Vora l'aigua, s'ha d'arribar a l'altre extrem. Des d'aquí surt un camí, un xic amagat entre matolls, que puja en diagonal cap a l'esquerra, segons arribem.

Recorrent vora l'estany Gran de la Pera, en busca del camí de pujada.
Un cop dalt, s'obre una gran plana, amb el pic del Monturull i el tossal de la Truita en front.

Panoràmica de la serra d'Airosa, el pic de Monturull i el tossal de la Truita.
Hi ha fites que marquen dos camins diferents, però tots dos arriben al mateix lloc. Un baixa en busca de la depressió, per remuntar el rierol i fangals fins a trobar la bassa. Un segon, i marcat en el track d'aquest recorregut, envolta la depressió sense perdre gaire alçada, passant pel costat d'una pedrera i un cop les fites van cap el coll de Claror, les deixem per seguir cap a l'esquerra, acabant de pujar un llom i sortint a la Bassa de Claror, 1h13'.

Bassa de Claror. Al fons, el coll de Claror.
A partir d'aquí, un fressat camí entre les pastures i pedres, va guanyant força alçada.

Camí força fressat, per assolir la carena de la serra d'Airosa.
Magnífica visió dels estanys de la Pera, la serra de Sirvent i del refugi.

Els estanys de la Pera. Es pot veure al final de la pista de pujada, el refugi.
Arribem a dalt de la serra d'Airosa, concretament a una fita, cota 2662 m., 1h40'.

Cota 2661 m. de la serra d'Airosa. Al darrera, el tossal de la Truita.
En suau baixada, resseguim l'ample cordal fins el coll de Monturull (2633), 1h50'.

L'ample carena de la serra d'Airosa, amb el pic de Monturull o La Torreta del Soldat.
Davant ens queda l'ample cim del Monturull, molt fàcil d'accedir i amb esplèndides vistes.

Tram de pujada cap el pic de Monturull.
El pic de Monturull o La Torre del Soldat (2759), 2h08', és un cim ample i molt planer, marcat amb un vèrtex geodèsic i una fita de formigó, el punt més alt.

Pic de Monturull o La Torre del Soldat (2759). Darrera la serra de Sirvent.
El dia no acompanya, i no podem gaudir amb claredat dels cims més llunyans, tot i això, destaca per sobre dels altres el massís de la pica d'Estats i els pics andorrans, amb el Comapedrosa en primer terme.

Afegeix la llegenda
També es pot veure l'impressionant cordal entre aquest cim i el tossal de la Truita.

Des del pic de Monturull, la carena que enllaça amb el tossal de la Truita.
El tram de baixada, no és complicat, però s'ha d'anar amb compte. El camí és força clar i el pendent notori...

Baixant del pic de Monturull, amb força pendent.
Baixada per la carena del pic de Monturull.
Fins gairebé el mateix coll de Claror (2571), 2h41'. Des d'aquest coll, surt cap a la dreta, un camí que enllaçaria amb les fites que hem seguit aquest matí, prop de la bassa de Claror.

Des del coll de Claror (2571), la bassa de Claror i la serra d'Airosa, on es pot veure el camí de pujada.
Des del coll de Claror, la carena fins el pic de Monturull.
Només ens queda la pujada al darrer cim del dia. El punxegut cim del tossal de la Truita, que de lluny podia semblar complicat, resulta que és agradable de pujar. Un corriol ben marcat, amb traces de pintura, marca el lloc per on pujar.

Carenant cap el tossal de la Truita.
Només el darrer tram, més rocós, presenta un entreteniment per conquerir el cim.

Pujant el tossal de la Truita, amb el pic de Monturull darrere.
Tossal de la Truita o pic de Perafita (2752), 3h16'. Cim rocós, coronat per un piolet.

Cim del tossal de la Truita o pic de Perafita (2752).
El Cadí-Moixerò, mirant cap el sud.

La serra d'Airosa, darrere la serralada del Moixerò-Cadí.
La serra de Sirvent, amb el pic de Sirvent, el pic de la Colilla i el Tossal Bovinar, i la tossa Plana de Lles, cap a l'est.

Serra de Sirvent amb el pic de Sirvent, pic de la Colilla, tossa Plana de Lles i tossal Bovinar.

La baixada, pel vessant oposat, ens conduirà ràpidament, per terreny de pastures amb un camí molt fressat, fins el port de Perafita.

Baixada cap el Port de Perafita.
Port de Perafita, amb el fressat camí.
En un extrem de l'ample port de Perafita, trobem el collet de Sant Vicenç (2574), 3h42', pas entre Catalunya i Andorra, també creua per aquest punt el GR-11.10.

Arribant al collet de Sant Vicenç (2574).
Baixem cap a la dreta. Al principi, és un tram sorrenc amb força pendent.

Inici des del collet de Sant Vicenç de la baixada cap el refugi.
A mida que baixem, el pendent es suavitza i tornem a caminar en mig de la catifa verda que és la pastura.

Al fons, el collet de Sant Vicenç.
Des de dalt, l'estany Gran de la Pera es deixa veure.

Estany Gran de la Pera.
Continuant per bon camí, amb pintades vermelles i blanques, amb baixada constant però moderada, arribem fins el refugi dels Estanys de la Pera, 4h21'.

Arribant al refugi dels Estanys de la Pera.
Donarem per acabat el recorregut, ja que pernoctarem en el refugi per demà seguir per la serra de Sirvent i els cims que formen la carena.

Per fer el recorregut circular: Només cal seguir el GR-11.10 uns 30', des del refugi dels Estanys de la Pera  fins el refugi de Pollineres, mateix recorregut fet de pujada.

Dóna vida al bloc, deixant una opinió o comentari, gràcies.

1. las vistas son molt macas, el recorregut bastant fácil , un se complica una mica son les pujadas per no son no son molt complicadas tambe veix que se a de na a conte les baixades

2. Gràcies Josep. Aquesta raconada fa molt de goig, amb la cirereta dels menjars que prepara la Genni al refugi.