14 d’octubre del 2017

Balandrau (2585) - Puig de la Coma o Fontlletera (2581), des del coll de Meianell

El puig de Balandrau, per la seva localització, és un esplèndid i privilegiat mirador dels Pirineus orientals a més d'altres serralades i cims de gran renom a Catalunya, ...fins i tot el mar. Aquest itinerari és molt fàcil de realitzar, amb pendents suaus i cap complicació tècnica. Recorregut ideal per iniciar-se en la muntanya i gaudir de les vistes!

Ruta circular:  Sí.
Sortida i arribada:  Coll de Meianell
Temps total:  6h42'   Sense parades:   5h25'   Ritme: Pausat.
Dificultat: Fàcil      Esforç: 2/5.
Distància:  14,11 km.     Desnivell: +855 m.
Alçada mínima:  1961 m.   Alçada màxima:  2585 m.
Cims:  Puig Cerverís (2207), Puig de les Graves (2217), Balandrau (2585), Puig dels Trespics (2529)-(2506)-(2503), Puig de la Coma o de Fontlletera (2581).
De interès: Esplèndid mirador el cim del Balandrau. En un dia clar, podem veure molts cims a més del mar Mediterrani.
Acompanyants: Alícia i Òscar.
Recomanacions:  En dies de forta calor, gorra, ulleres i protecció solar, durant tot el recorregut no trobarem cap arbre. Zona propensa a canvis sobtats de climatologia, precaució en dies de torb o de boira, per aquest últim motiu, molt recomanable portar el GPS. Per accedir al punt d'inici, s'ha de seguir una pista amb molt bon estat, però s'ha de vigilar en temporada hivernal que no quedi tapada per la neu.
Mapa: Editorial Alpina, Puigmal - Vall de Núria - Ulldeter, 1:25.000.
Aproximació:   Des de Ripoll, capital de la comarca del Ripollès, es segueix per la carretera N-260 fins a Ribes de Freser. A l'entrada del poble, deixarem el carrer principal, per girar a la dreta i travessar un pont, cap el carrer Àngel Guimerà. Es creua el poble, seguint indicacions cap a Pardines, per la carretera GIV-5262. Després d'uns quilòmetres, seguirem cap a l'esquerra, amb indicacions de "Ribesaltes / Tregurà". Els primers quilòmetres estan encimentats. Després es continua per la pista de terra, amb molt bones condiciones i aptes per a tot tipus de vehicle. Sense deixar la pista, arribem al coll de Meianell.

Descripció:  Des del coll de Meianell, podem observar de ben a prop el cim del Taga, i enfront nostre, la carena que ens portara fins el puig Cerverís, a més de la resta de cim que ascendirem avui.

Des del coll de Meianell, es pot veure en primer pla el puig Cerverís.
De primeres seguim unes roderes. Quan aquestes giren per voltejar el puig, les deixem de banda per seguir pel llom, amb un filat a la banda esquerra, sempre buscant el tram menys pendent.

Pujada cap el puig Cerverís, per terreny de pastures.
Coronem un primer "bony", des d'on podem observar ja molt a prop el primer cim del dia.

El puig Cerverís treu el cap a l'esquerra.
El puig Cerverís (2207), 41', és un cim molt arrodonit coronat amb una creu de ferro.

Cim del Puig Cerverís (2207).
Encara que és un cim força humil, hi ha unes vistes de primer ordre. Des d'aquest punt, podem veure tot el recorregut que farem avui.

Es pot veure el recorregut de l'etapa d'avui, amb els cims i colls per on passarem.
També la zona prepirinenca occidental, amb les serralades dels Rasos de Peguera i la serra d'Ensija entre d'altres.

Vistes cap a l'oest.
Baixem per la vessant oposada. Seguim l'ondulada serra de la Canya, farcida de pastures, seques en aquesta època de l'any.
Després d'un primer llom, es puja un altre de més pronunciat, el puig de les Graves (2217), 1h05'.

Seguim per la carena, la serra de la Canya.
El terreny molt suau, ajuda a avançar ràpidament. Després d'un altre suau pujada, es baixa fins el coll dels Treguranesos o de la Canya (2222), 1h17'.

Arribant al coll dels Treguranesos o de la Canya (2222).
Una nova pujada, que ens portarà fins la collada dels Llenyissers (2287), 1h29'. Des d'aquí es pot accedir, cap a la dreta, per un corriol fressat, fins la coma de Granollers, camí que farem de tornada. I cap a l'esquerra, surt un altre corriol, que ens porta fins l'Atalaiador.

En primer terme, la collada dels Llenyissers. El puig Cerverís en mig i la serra Cavallera i el Taga darrere.
Des de la collada, el pendent s'intensifica. Anirem a tocar del filat, amb la vista posada en unes roques blanques.

Tram de pujada més dura, amb vistes a les roques blanques.
Arribats a les roques blanques, el terreny es torna gairebé planer. Ràpidament ens apropem al darrer tram de pujada fins el cim.

Darrer tram de pujada, fins dalt del cim.
El fressat camí, fa una llaçada, esquivant les parets rocoses, fins dalt del puig de Balandrau (2585), 2h14', arribant al vèrtex geodèsic. Més enllà, en l'altre extrem d'aquest allargassat i planer cim, hi ha un monòlit amb els cims del voltant en relleu i un pal de bandera.

Cim del Balandrau (2585).
Les vistes són espectaculars, llàstima de la boira que amaga el golf de Roses i altres serralades del sud: Montseny, Montserrat, St.Llorenç de Munt, ...

Vessant nord-occidental
Vessant nord nord-oriental.
Vessant sud-oriental.
Després de gaudir de les vistes i fer un mos, baixem pel vessant oriental, cap el coll de Trespics.

Baixada del Balandrau, direcció al pic de Trespics.
La baixada és ràpida per un excel·lent camí. Passat un collet, comencem a pujar vorejant un puig. Trobar un corriol, que trenca cap a la dreta, i s'enfila a munt, fins el puig dels Trespics (2529), 2h27'. Des d'aquest cim, es pot observar la grandària del puig Balandrau i que ràpid que hem baixat.

Pic dels Trespics (2529).
El nom de Trespics, li ve donat per que hi ha tres cims entre el coll de Trespics i el cim del Balandrau.
Una baixada curta i s'assoleix sense cap esforç el segon cim (2506). Des d'aquest, una nova baixada, encara més curta, per assolir el tercer cim (2503).

Des del tercer pic, darrere els dos cims del pic dels Trespics i al fons, el Balandrau.
Una baixada més pedregosa, pel vessant contrari al pujat, ens retorna al camí, deixat de banda per pujar fins el puig dels Trespics, que ens porta fins el coll de Trespics (2399), 2h47'.

Coll dels Trespics (2399), amb el puig de la Coma o Fontlletera.
Aquest coll acull les altres rutes d'ascens al puig de Balandrau, la que ve del refugi Coma de Vaca i la del vessant sud, des de Tregurà per la collada de la Fontlletera.

Coma de Fontlletera, amb la collada de Fontlletera i el Castell dels Moros.
Des del mateix coll, un camí força fressat, s'enfila decidit cap el puig de la Coma o de Fontlletera.

Pujant cap el puig de la Coma o Fontlletera.
Tot i semblar la pujada molt dreta, hi ha un parell de plans on recuperar l'esma. Dos quarts d'hora i ja som dalt del puig de la Coma o de Fontlletera (2581), 3h16', coronat per una creu matussera blanca.

Cim del puig de la Coma o de Fontlletera (2581).
Les vistes són molt semblants a la del puig de Balandrau, tot i això, val la pena pujar fins aquest cim.
El recorregut fet des del Balandrau, amb els tres bonys dels puig de Trespics.

Es pot veure el recorregut des del Balandrau, al fons, fins els peus del puig de la Coma.
Cap el vessant nord-est, la carena Roca Colom-Costabona, amb el Canigó de fons.

Vistes cap a l'est.
I cap el nord, el cordal pirenaic i la carena que segueix cap el puig de les Borregues.

Carena nord.
També gaudim de tota la vall de Freser i de Coma de Vaca, amb el refugi en la confluència d'aquestes dues valls.

Refugi de Coma de Vaca, amb zoom, des del cim.
Davallem desfent el camí de pujada, fins el coll de Trespics (2399), 3h35'. Seguint el camí que puja, just en la part rocosa, es bifurca. Seguirem el que trenca a l'esquerra, en baixada, vorejant la part alta de la coma de Fontlletera. (El camí de la dreta, és el que porta cap el Balandrau i per on hem baixat).

Camí cap a la coma de Granollers.
Tot i no tenir cap senyal de pintura ni gairebé cap fita, està molt fressat i de difícil pèrdua. A tenir en compte que en aquesta zona, la boira pot jugar males passades, no perdent el camí encara que caminem a cegues, ens portarà a bon port. Recomanable el GPS ens dies de boira.
A la vora del camí, algú s'interessa per nosaltres, ...per si cau algun sucre o quelcom de menjar.

Isard.
Passarem en mig d'unes grans roques, amb un petit torrent on podem recollir aigua.

De referència, el pas entre les roques.
En suau pujada, arribem a un petit coll, dalt de la serra de Granollers. Aquesta arrodonida serra, separa la coma de Fontlletera de la coma de Granollers, i davalla des del mateix cim del Balandrau fins el refugi forestal de Tregurà, a peus de la pista.

Des del llom de la serra de Granollers, el Balandrau i el puig dels Trespics.
Baixem del collet, i anem girant cap a la dreta, endinsant-nos cap a la part alta de la coma de Granollers, per després, baixar fins un planell. Més amunt, es troben les mines.

La Coma de Granollers, amb el petit planell, per on circula el camí. Dalt el Balandrau.
Des del planell, es guanya alçada pel llom oposat, per camí ben visible, fins assolir la carena de la serra de la Canya.

Coma de Granollers. Es veu a l'esquerra el camí. Al dalt, el Balandrau.
Tornem a estar en la collada dels Llenyissers (2287), 4h27', punt per on hem passat aquest matí.

Collada dels Llenyissers (2287). Seguim la carena de la serra de la Canya.
Seguim la serra de la Canya, en direcció oposada a la del matí, superant el seguit de "bonys".
Creuem el coll dels Treguranesos o de la Canya (2222), 4h39'. Més endavant, abans de pujar el puig de les Graves, ens desviem per vorejar-lo, sense traça de camí aparent, fins el visible inici de les roderes o pista estreta.

El puig Cerverís, i cap a l'esquerra, la pista per la qual el vorejarem.
Aquestes roderes, voregen el puig Cerverís per la banda est.

La serra Cavallera i el puig de Mont-roig, de tornada a prop del coll de Meianell.
En una baixada molt suau, i amb grans vistes, ens retorna al coll de Meianell (1967), 5h25', final d'aquesta entretinguda excursió.

Coll de Meianell (1967), final de l'excursió.

Altres ascensions al Balandrau (pendents de publicació):
Des de la Creu de Fusta de Tregurà, 29-6-08.
Des de la pista de Ribesaltes - Collada de Fontlletera, 12-9-11.