17 d’octubre del 2015

La Grevolosa-Coll dels Llancers

Ruta de senderisme, des del coll de Bracons, entre les comarques de la Garrotxa i Osona. Accedim a la fageda de la Grevolosa, visitem els seus faigs monumentals. Per un camí s'accedeix a la serra de Llancers, pel coll de Llancers. Recorregut molt suau, a excepció de la pujada al coll de Llancers, per una de les fagedes més imponents de Catalunya.

Ruta circular:  Sí
Sortida i arribada: Coll de Bracons
Temps total:  2h28'   Sense parades:  2h28'    Ritme: Moderat
Dificultat:  F - Fàcil (cap)   Esforç: 1/5
Distància:  6,61 Kms.        Desnivell: +389
Alçada mínima:  978 m.    Alçada màxima: 1235 m.
De interès: Arbre Monumental "Faig de la Grevolosa" i la Fageda de la Grevolosa.
Acompanyants:  Òscar.
Recomanacions:  Realitzar-la a la tardor, canvi de colors de la fageda.
Mapa: Editorial Alpina - Puigsacalm-Bellmunt  1:25.000
Aproximació: Des de Vic, capital de la comarca de l'Osona, agafar l'autovia C-17 direcció Ripoll. bifurcació, prendre la carretera C-37 que porta pels túnels de Bracons, cap a Olot. Passats uns túnel, sortir a Sant Andreu de la Vola. Des d'aquí, pujarem per una carretera sinuosa, BV5224, fins el coll de Bracons.
Des d'Olot, capital de la Garrotxa, agafar la carretera C-152, passarem el poble de Les Preses, i en La Serra, girar a la dreta, seguint la GIV-5273. Es passa el poble de Joanetes (no cal entrar al poble, desv. a l'esquerra), i pujar cap a munt per carretera sinuosa fins el coll de Bracons.
A dalt del coll, hi ha lloc per aparcar el cotxe.

Descripció:  Comencem en el coll de Bracons, just a tocar la carretera, on una barrera impedeix el pas dels cotxes cap a una pista. Aquesta és la pista a seguir. Són les 9:30, i si no canvia el dia, amb la boira tancada que hi ha,  no tindrem bones vistes, a més d'un vent molt fresc.
En poc, ens trobem un trencall amb senyal groga, a ma esquerra. No seguir  el trencall (per aquí tornarem), nosaltres recta per la pista.

Seguir la pista, el trencall de l'esquerra és per on tornarem.
Deixarem la pista, per un camí a l'esquerra, amb indicació cap a la Grevolosa, 8'. Aquest tram, amb baixades suaus, és un indret molt humit i s'ha d'anar amb  compte de no patinar.

Desviament cap a la Grevolosa.
Topem amb una pista, 21', amb un pal indicador on senyala cap el coll dels Llancers. Però primer de tot, farem una visita a la fageda de la Grevolosa. Travessem la pista, i seguim davallant, entre grans faigs, de mida i alçada d'excepcional grandària.
Arribem a una petita esplanada, on un panell indicatiu, ens menciona el Faig de la Grevolosa, com a arbre monumental. 23'.

Entorn del faig monumental.
Val la pena escoltar la remor de les fulles i veure el caure d'aquestes, i sentint-se petit, de tant gran fageda.

Donem mitja volta, i tornem a la pista, on seguirem cap a la dreta, direcció coll dels Llancers.

De tornada a la pista, en mig de la fageda.
A començaments de tardor, ja està el camí tapat per les fulles, aquest camí travessa part de la fageda de la Grevolosa, amb suaus baixades i pujades.
Cal destacar que molts d'aquest faigs, tenen penjat caixetes per niar els ocells.
Deixem la pista, per seguir cap a l'esquerra. Hi ha un pal indicatiu cap el coll dels Llancers, 38'. La pista ens portaria cap a Cabrera.

Arribant al desviament, cap a l'esquerra. S'intueix el pal indicador.
El camí, ampla al principi, s'enfila decidit, per després planejar, ja molt més estret, seguint el vessant sud de la serra del Llancers, d'oest a est, en mig d'un espès bosc de boix, faigs i pins.
Arribem al mirador del Collsacabra, a pocs metres a la dreta del camí, 53'.  Avui és un mal dia, no es veu res de res, ... només boira blanca. Així que sense perdre temps, seguim el camí.

Arribant al mirador del Collsacabra.
Cal dir, que fins ara, és força planer, amb suau pujada.

Aquesta tendència es trenca, amb una forta pujada direcció nord, en mig de fang i fulles, dificultant molt la progressió. És directe, sense ziza-zagues, recte amunt.
Després del primer i únic esforç de tot el recorregut, s'arriba al coll dels Llancers, 1h29', marcat per una estaca amb un senyal groc. Ara som a dalt de la carena de la serra, amb cap visió degut als arbres que l'envolten i la boira i un fort vent, fred. Aquest punt és aproximadament al ben mig de la serra.

Coll dels Llancers.
Degut a la climatologia, fred, vent i boira, decidim tornar al coll de Bracons. En principi volíem fer el recorregut fins St.Miquel de Castelló, però com no tindrem bones vistes, un altre dia serà. (Documentat l'itinerari de la serra dels Llancers: "Puigsacalm-Tosell Gros-Serra Llancers des de Joanetes pels Ganxos Nous", en aquest blog).
Així, seguim a l'esquerra. El camí continua sent molt suau, amb pujades i baixades no gaire remarcables. Des d'aquí fins el coll, ho trobarem marcat amb senyals grocs. Encara que estem a tocar de dalt la carena, estem envoltats pel bosc.
El camí davalla, deixant cada cop més amunt la carena, i ens endinsem en la fageda, altre cop amb arbres molt alts, camins tapats de fulles i el misteri que tot plegat deixa la boira.

El collet dels Rabadans, 2h13', amb un petit mirador cap a l'esquerra del camí, d'alt una roca sobresortida, canvia la direcció del camí i a partir d'aquí baixarem força, amb moltes corbes, fins a topar amb la pista, 2h26', on aquest matí hem passat.

Ara només queda seguir aquesta pista, a ma dreta, fins el coll de Bracons, 2h28', lloc on acabem el recorregut d'avui.
Sembla que el dia es comença a espavilar, i treu la boira per posar un sol ben lluent sobre la serra del Llancers.

La serra de Llancers, des del coll de Bracons, un cop s'ha llevat la boira.

La Vall d'en Bas, des del coll de Bracons.

Pots veure el track del recorregut a Wikiloc.

Pots donar vida al blog, deixant una opinió o comentari, gràcies.